onderzoekend en ontwerpend leren in het primair en voortgezet onderwijs

ARCHITECTUUR & WISKUNDE

 

Inside the box – In dit project ontwerpen leerlingen (al rekenend) een klein architectonisch object binnen een kubus van 14x14x14cm; bijvoorbeeld een woningen op schaal. Ze rekenen daarbij aan het volume dat ze uiteindelijk zelf in beton storten! De diverse ontwerpen uit de klas worden de laatste les samengevoegd tot één stedelijk ensemble.

Creativiteit, rekenvaardigheid en ruimtelijk inzicht worden aangesproken. Creativiteit in het ontwerpen van het object, rekening houdende met de beperkingen van het stedelijk geheel. Rekenvaardigheid in de omgang met volumes en goede verhoudingen van het betonmengsel. Ruimtelijk inzicht om (op z’n kop) het ‘inverse volume’ in de bekisting te kunnen relateren aan het betonnen eindresultaat.

De leerlingen leren zorgvuldig te werken met een breed scala aan materialen. Bij het prepareren van de mallen werken ze met styrodur om de negatieve volumes te maken en met lijnolie om het betonplex naderhand makkelijk los te laten komen. Voor het maken van het beton maken ze naast zand, cement en water ook gebruik van een versneller en een plastificeerder. Al deze materialen, samen met de benodigde gereedschappen, worden door Architectuurlessen verzorgd.

Disciplines
Architectuur; beeldende vorming; design; techniek; wiskunde

Vakken
Wiskunde, O&O, Techniek, Science en CKV

Doelgroep
Onderbouw en bovenbouw 

Minimale duur
6 blokuren

Locatie
Op school; in een handvaardigheid- of technieklokaal