onderzoekend en ontwerpend leren in het primair en voortgezet onderwijs

DE HUID VAN MIJN HUIS

 

Elke huis heeft, net als ons lichaam, een huid die ons beschermt tegen onder andere wind, regen en zon. Hoe deze gevel eruit ziet is per woning verschillend. Het ene huis is van buiten bekleed met baksteen, het andere met hout. Sommigen zelfs met gras of aluminium. Hoeveel ramen en deuren er in een gevel zitten, is ook per ontwerp verschillend.

Op een heel toegankelijke manier ervaren kinderen de relatie tussen de binnen- en buitenkant van een huis in een opdracht om een gevel te ontwerpen. Aangeleverd wordt een maquette van een casco huis met de bijbehorende gevels op aparte prints. Hier kunnen allereerst openingen in gemaakt worden voor ramen en deuren. Na het beplakken en inkleuren knippen ze de gevels uit en plaatsen deze voor de meegebrachte maquette. Het eindresultaat wordt vastgelegd met een mooie foto!

De opdracht behandelt per leerjaar andere leerdoelen. Over het algemeen leren de kinderen over schaal, materialen, en de relatie tussen binnen en buiten. Bovendien ontdekken ze de relatie tussen een ruimtelijk model en de bijbehorende plattegronden en doorsneden, wat hun ruimtelijk gevoel doet ontwikkelen.

Disciplines
Architectuur; beeldende vorming; design

Vakken
n.v.t.

Doelgroep
Primair onderwijs; vanaf groep 3

Minimale duur
1,5 uur

Locatie
Op school; ook mogelijk voor naschoolse opvang