Architecten van een droomhuis

doelgroep: groep 7 en 8 *
aantal lessen: 6 keer 1,5 uur
werkvorm: viertallen
schaal: 1:50
vaardigheden: snijden, knippen, modelleren en lijmen
resultaat: 3d maquette

* ervaring met ontwerpprojecten is een vereiste. Wij adviseren om eerst ontwerpers van een wijk met de kinderen te doorlopen, voordat ze zich bijten in deze opdracht.

De kinderen nemen de rol aan van architect en ontwerpen een huis voor een man in een rolstoel en zijn gezin.

Het ontwerpen van een gebouw begint onder andere met het onderzoeken voor wie je bouwt. In dit project ontwerpen de kinderen een droomhuis voor een man in een rolstoel. Hij heeft een mooi perceel aan de rand van Bordeaux, maar is volledig aan huis gebonden.

Als architect moeten de kinderen zich dus verplaatsen in de mogelijkheden en/of beperkingen van deze handicap. Ze doen daarvoor onderzoek in een kinderrolstoel (die wij meebrengen) en maken in viertallen een ontwerp dat past in de omgevingsmaquette die wij meenemen.

Na de presentaties van de leerlingen zelf sluiten we de reeks af met een vertoning van het uiteindelijke ontwerp van Nederlands architect Rem Koolhaas die zich aan dezelfde opgave mocht wagen.