Architecten van een droomhuis

Ontwerpen voor een opdrachtgever

Ontwerp leefruimte voor iemand anders op een bijzondere locatie. Een fotografe met haar kinderen heeft een stuk grond gekocht op een dijk. Hoe kan ze daar optimaal genieten van het prachtige uitzicht? En waar wil je dat het daglicht binnen komt? Welke ruimtes maak je? En hoe groot zijn die?

Architecten van een droomhuis plaatst de kinderen in de rol van een architect met een opdrachtgever. Ze maken maquettes van maquettefoam en verbeelden hun ruimtelijke ideeën voor iemand anders. Daarvoor moeten ze in samenwerkening ideeën verzinnen, deze doorontwikkelen, durven aanpassen, uitwerken en uiteindelijk presenteren.

doelgroep: groep 7 en 8
aantal lessen: 4-6 keer 1,5 uur
werkvorm: viertallen
schaal: 1:50
vaardigheden: snijden, knippen, modelleren en lijmen
resultaat: maquette

De leerdoelen:

  • verplaatsen in de wensen van een opdrachtgever
  • verschillende oplossingsmodelijkheden onderzoeken en daaruit keuzes maken
  • gezamenlijk ontwerpbeslissingen maken
  • rekening houden in beeldend werk met maat en plaatsing in ruimte
  • een mening over het eigen werk en proces formuleren
  • het ontwerp onderbouwen met vakspecifieke begrippen

Het lesmateriaal:

  • een klassikale dijkmaquette schaal 1:50
  • dijkpuzzel schaal 1:250
  • zwarte meubels op schaal 1:50
  • voorgedrukte grondplaten
  • foamstroken voor de binnenmuren
  • zelfklevende foamstroken voor de gevels
  • geprinte bouwmaterialen/texturen
  • diverse maquette materialen

De lesopzet:

We hebben iemand gevonden die de hulp van een stel jonge ontwerpers goed kan gebruiken. Een fotografe die een bijzonder stuk grond heeft gekocht, namelijk boven op een dijk. Ze heeft nog geen idee hoe haar huis eruit moet komen te zien, maar geniet van bijzonder lichtinval en mooi uitzicht.

Tijdens deze opdracht verplaatsen de kinderen zich als jonge ontwerpers in de behoefte en wensen van een opdrachtgever. Ze krijgen daarvoor een opdracht met veel creatieve vrijheid. Ze mogen de meest bijzondere ideeën verzinnen, maar worden wel gevraagd deze te toetsen aan de opdracht. Dit is een belangrijk onderdeel in een creatief ontwerpproces.

Kinderen verzinnen in samenwerking gedurende de lessen de vormen van de ruimtes, de inrichting van het huis en de materialen voor vloeren en gevels. Ze zullen goed moeten overleggen en elkaar stimuleren om out-of-the-box te denken om tot een verassend ontwerp te komen. De lessenreeks is zo opgezet dat de leerlingen elke les weer nieuwe uitdagingen krijgen om mee te nemen in hun ontwerpproces. Uiteindelijk presenteren ze als ontwerpteam hun resultaat aan de klas.

Aansluitende thema’s:

  • Nederland Waterland (IPC)
  • Ontwerpen als een Dutch designer (Blink)
  • Kunst
  • Bouwen