Zandbak

Een ‘sandbox’ als vrije ontwerpomgeving voor bijzondere ruimtes waarin je ontwerpt op het speelveld tussen architectuur en kunst.

Rudi van de Wint (1942-2006) begon in 1980 een schilderkunstig experiment in een oud binnenduingebied bij Den Helder: De Nollen. Hij liet het landschap, vol met bunkers en andere verdedigingswerken uit het verleden, versmelten tot een ‘totaalkunstwerk’ van schilderingen, sculpturen en bouwsels. Leerlingen gaan actief aan de slag met het maken van een maquette voor een eigen ruimtelijk ontwerp in De Nollen. Ze ontwerpen een nieuwe ruimte voor een schilderij van Rudi. Welke vorm heeft die ruimte en hoe valt het licht? Wat is de route naar binnen? En wat gebeurt er in de ruimte tussen de bouwwerken?

doelgroep: geschikt voor het vmbo, havo en vwo (onder- en bovenbouw), met verschillende lesplannen voor verschillende leerbehoeftes. Wij maken graag een lesplan op maat bij een afwijkende duur of speciale context waarin het project mag worden verzorgd.

duur: de workshop kan in een korte variant van 1,5 uur verzorgd worden of in zijn volledige vorm in 3 uur (exclusief pauzes)

werkvorm:
drie- of viertallen

vaardigheden:
snijden, rillen en lijmen

resultaat:
maquette

schaal: 1:50 of 1:100

De leerdoelen

  • ruimtelijk ontwerpen
  • ideeën onderzoeken
  • verbeelden van ruimtelijke beleving
  • relatie tussen verschillende kunstvormen
  • afmeten en aftekenen
  • rillen en snijden in karton

De opdracht

Hoe maak je ruimte voor kunst? Op schaal ontwerpen de leerlingen het antwoord op deze vraag. Voor het maken van deze kleine kunst kamers gebruiken ze ruimtelijke elementen zoals trappen, schijven en patronen. De trap vormt de start van het ontwerpproces. Deze krijgen de leerling als bouwpakket en als maakvaardigheden oefening voor het maquette maken. We leren de leerlingen op nette en gemakkelijke wijze snijden en verlijmen zodat deze vaardigheden geen drempel zijn tijdens het ontwerpen. Na deze oefening kiezen de leerlingen een van de kunstwerken van Rudi van de Wint en krijgen ze een ruime hoeveelheid maquette materiaal ter beschikking om hun ontwerp mee te verbeelden. Ze gaan in samenwerking ontwerpend en onderzoekend aan de slag naar een ruimtelijk ontwerp wat volgens hen past bij het gekozen kunstwerk. Daarvoor denken ze naar over aspecten van architectuur zoals route, schaal, lichtinval, compositie, interactie en beleving.

Het lesmateriaal

  • zandbak 25x25cm
  • gelaserd bouwpakket trappen en wanden
  • schaalfiguren 1:50 en 1:100
  • landschapselementen
  • maquettekarton
  • maquette materiaal (rietjes, houtjes, touw, etc.)