Het geometrische gevaarte

Construeren met de jongste bouwers!

Zet alle tafels en stoelen maar alvast aan de kant, want er komt een enorm gevaarte aan!

Het geometrische gevaarte test het ruimtelijk inzicht: kinderen leren over het maken van een stabiele constructie, bestaande uit geometrische vormen, en bouwen samen aan een gigantisch bouwwerk.

doelgroep: groep 3 t/m 8
duur: 1 keer 1,5 uur
werkvorm: tweetallen, viertallen en achttallen
schaal: 1:10 en 1:1
resultaat: constructief bouwwerk

De leerdoelen

  • onderzoeken van stabiele ruimtelijke figuren
  • ontwerpen van een constructief kunstwerk
  • combineren van losse modules tot een complex bouwwerk
  • rekenen met behulp van een puntensysteem per module (moeilijkheid op basis van de doelgroep en/of het rekenniveau)
  • ontwerpen op schaal en bouwen in het groot
  • zorgvuldig maken van verbindingen
  • verbeteren van een ontwerp tijdens het maakproces
  • samenwerken in zowel de ontwikkeling van ideeën als in de uitvoering daarvan

Het lesmateriaal

  • constructieve stokken in 2 verschillende lengtes
  • rubberen ballen voor de verbindingen
  • bouwkaarten voor het onderzoek naar geometrische vormen
  • klevende constructieblokken op schaal 1:10 om mee te ontwerpen
  • schaalpoppen 1:10
  • een eindvlag per groepje

De lesopzet

De workshop bestaat uit drie delen: onderzoeken, ontwerpen en bouwen. Allereerst onderzoeken de kinderen verschillende stabiele ruimtelijke figuren, zoals een tetraëder (viervlak), een kubus (zesvlak) en een octaëder (achtvlak). Ze maken deze 3d-figuren met constructieve houten stokken en rubberen ballen om deze met elkaar te verbinden.

Na deze oefening gaat constructieset aan de kant: de kinderen ontwerpen een bouwwerk met zelfklevende schaalfiguren. Deze figuren zijn zoals de geoefende veelvlakken, maar dan in het klein. Een 3d-geprinte schaalpop geeft de juiste verhouding weer. Afhankelijk van de doelgroep of het rekenniveau kunnen we een rekenopdracht introduceren, waarmee het ontwerp aan een bepaald aantal punten moet voldoen.

Daarna is het (eindelijk) tijd voor het grote werk: de vertaling van het schaalmodel naar de grote constructieset. De stokken en ballen komen weer tevoorschijn, waarmee de ontwerpteams aan de slag gaan. Om de hoogte te markeren krijgt elke groep een vlag in hun kleur om bovenop de constructie te prikken.

Last but not least bouwen we klassikaal door aan één kunstwerk. De vier grote bouwwerken vormen hiervoor de basis: één groot geometrisch gevaarte!

Deze workshop en het bijbehorende lesmateriaal is ook geschikt voor de jongste bouwers onder ons en voor kortere workshops.

Aansluitende thema’s

  • Torens bouwen
  • Gebouwen en structuren (IPC)
  • Bouwen maar! (Blink)